Aside

Mijn Brazilië.

 

Over precies 36 dagen gaat het van start, het mooiste landenvoetbal toernooi ter wereld en mijns inziens het algehele mooiste voetbaltoernooi. Ja, mooier dan de UEFA Champions League!

Zojuist is de selectie van mijn favoriete elftal bekend gemaakt. Luiz Felipe Scolari ook wel bekend als Felipão,  heeft zijn 23 gekozen spelers opgenoemd in een persconferentie die werd bijgewoond door 837 journalisten verspreid over de hele wereld. In de 23 koppige selectie zijn er enkele verrassingen te vinden en voor de liefhebbers zoals mij, ook teleurstellingen. Felipão heeft gekozen voor zijn spelers, de spelers die hij het meest vertrouwt en die volgens hem de meeste waarde zullen hebben voor O Seleção.

Dit zijn de 23 namen gekozen door Felipão, wat opvalt zijn enkele spelers die missen die dit jaar een prachtig seizoen spelen. Namen als Filipe Luis en Miranda, twee verdedigend zeer solide spelers bij het krachtige Atletico de Madrid van Diego Simeone, maar ook Philippe Coutinho, het creatieve brein achter het succes van het Liverpool van Brendan Rodgers, heeft geen oproep gekregen voor het aankomend wereldkampioenschap. Wat dacht je dan van legendes en voormalig topspelers als Ronaldinho Gauchó, Ricardo Kaká en Robinho, ook deze spelers hebben geen oproep gekregen voor deze zomer. Persoonlijk zou ik het anders hebben gedaan, maar aan Scolari twijfel je niet. Hij heeft eerder bepaalde keuzes gemaakt, bijvoorbeeld in 2002 besloot hij om Romario niet mee te nemen. Romario was er kapot van, de hele wereld begreep er niks van, maar wat gebeurde er? Brazilië werd wereldkampioen dankzij ene Ronaldo die de voorkeur kreeg, ondersteund door een jonge Kaká en natuurlijk wereldspelers als Denilson, Rivaldo etc.

Mijn punt is daarom dan ook, ik zou de selectie anders hebben gedaan als ik de keuze had. Spelers als Filipe Luis, Miranda, Coutinho en zeker Ronaldinho zijn een directe versterking voor de selectie en zelfs voor het elftal. Echter geloof ik in de keuzes van Scolari, immers werd er ook niets verwacht op de Confederations Cup deze zomer, en we weten allemaal hoe dit afgelopen is. Mijn Brazilië gaat deze zomer voor de zesde ster in eigen land, onder aanvoering van de nieuwe “Ronaldo ” in O Seleção : “Neymar da Silva Santos Júnior”!

Leave a Reply

