De Sinterklaas/Zwarte pieten discussie in Nederland

Zoals jullie allemaal weten is ons land in rep en roer door de zogeheten Sinterklaas/Zwarte pieten discussie. Op het eerste gezicht wilde ik er niet al te veel naar om kijken en leek het slechts een storm in een glas water te zijn. Op een gegeven moment werd duidelijk dat deze discussie steeds erger en erger zou worden. Op de sociale media werden er hevige discussies gevoerd, maar ook bij de publieke omroepen en programma’s zoals de NTR, Pauw en Witteman, Debat op 2 en de De Wereld Draait Door was deze discussie het onderwerp van gesprek.

Verschillende meningen zijn gedeeld voor het behouden van het Sinterklaasfeest zoals het feit dat Sinterklaas een mythe is, een feest wat een eeuwenoude traditie is voor de kinderen, iets dat niet verpest kan worden. Met deze stelling ben ik het eens, echter zie ik één maar. Ik heb besloten mij wat meer in de kwestie te gaan verdiepen, dus met naasten te discussiëren over de kwestie, de sociale media doorlezen om de verschillende meningen op te nemen en daaruit mijn eigen mening en oplossing te kunnen formuleren en voor te leggen door middel van deze blog. Ik heb verscheidene programma’s bekeken met allerlei verschillende mensen die werkzaam zijn in verschillende sectoren van verschillende afkomsten die hun mening hebben gegeven. Personen als de zeer uitgesproken Prem, de in 2011 gearresteerde Quinsy Gario, Paul Römer de directeur van de NTR, Henk Westbroek een politicus, in het Debat op 2 verschillende historici uit Nederland, burgers uit Amerika die uitgehoord werden over deze gehele discussie, en tot slot zelfs een kind dat te gast was bij het Debat van 2, immers wordt altijd gezegd dat de kinderen hun mening ook serieus genomen moeten worden.

Wat bleek is dat er een meerderheid in Nederland is die zegt dat het Sinterklaasfeest niet mag worden afgeschaft en ook ik hoor daarbij. Echter is er een minderheid die er fel tegen is waar ik deels ook aan toebehoor. Zoals iedereen weet is er in het verleden sprake geweest van slavernij. Bepaalde kenmerken  van de piet worden geassocieerd met de slavernij zoals het feit dat hij zwart is en zwart wordt genoemd, het woord zwart heeft in de Nederlandse taal al een negatieve omschrijving. Het betekent namelijk letterlijk lelijk, door de zon verbrand of  duister vuil. De piet zou volgens de mythe voor de kinderen via de schoorsteen naar binnen gaan om de pakjes in de schoenen te plaatsen. Waarom is het dan niet mogelijk om roetvegen in het gezicht te plaatsen in plaats van de piet compleet zwart te maken wat gewoon onrealistisch is aangezien dat niet kan gebeuren in een schoorsteen. Ten tweede, de mening van burgers met voorouders uit de slavernij: Wat mij is opgevallen is dat heel veel Nederlanders (wellicht onbewust vanwege de vele jaren dat het Sinterklaas feest is gevierd) het niet kunnen begrijpen dat de mensen van negroïde afkomst  een probleem hebben met bepaalde kenmerken van het feest en de zwarte piet. Het feit is dat de mythe vertelt dat Sinterklaas een man is uit Turkije die met de pieten op de boot vanuit Spanje naar Nederland reist om de pakjes af te leveren voor de kinderen door middel van een schoorsteen, maar dat Sinterklaas ondanks zijn Turkse afkomst een witte man is en de pieten zwart zijn. De pieten worden zwart geschminkt, kroes haar gegeven en dikke rode lippen gegeven, dit geeft automatisch een racistisch beeld. Als dan vervolgens (hier zijn concrete voorbeelden van te zien in de verschillende programma’s die ik hiervoor heb bekeken) racistische handelingen door de burgers hieraan worden gekoppeld begrijpen wij toch allemaal dat dit niet kan.

Dit zijn de meningen uit ons eigen land en hier wordt veelal gezegd dat de discussie onzin is en dat je er maar mee moet dealen. Nou vervolgens heb ik een korte reportage van het RTL nieuws gezien, waar in Amerika Alabama een dorpje genaamd Holland het Sinterklaasfeest gevierd werd. In deze reportage werd mooi aangetoond dat een verandering het feest helemaal niet hoeft te verpesten. In plaats van zwart waren de pieten gewoon niet geschminkt, de kinderen vierden het feest gewoon leuk als anders mee en ook de volwassenen hadden dit geaccepteerd. De beelden van deze reportage werden notabene opgestuurd door de Burgemeester van het dorpje in Amerika, dit geeft al aan dat een niet Nederlander automatisch bezwaar heeft tegen de huidige kenmerken van het Sinterklaasfeest. Als dat niet genoeg is heb ik ook nog beelden van een reportage van de heer Thijs Roes, ook in Alabama bij lokale burgers over het Sinterklaasfeest en de gevoelens die zij daarbij krijgen. De burgers geven vrijwel allemaal aan dat zij er het zelfde over denken als de minderheid hier in Nederland, het is disrespectvol naar ons toe en naar onze cultuur, ook de associatie met de slavernij wordt besproken. Dit geeft al aan dat wij hier niet over zeiken, gedoe over maken of wat dan ook. Het is gewoon weg iets wat besproken moet worden en waar een compromis over zou moeten kunnen en gesloten worden.

Om alles dus nog een laatste keer samen te vatten, na deze ophef in Nederland besloot ik om mij er toch maar in te mengen. Ik ben voor het behouden van het Sinterklaasfeest. Het is een mooie traditie, er zijn verschillende meningen over. Maar het feit is dat enkele kenmerken racistisch zijn en gewoon weg niet door de beugel kunnen. Aangezien ons land een multiculturele samenleving is zou een compromis sluiten door middel van een goede oplossing, zoals het voorbeeld uit het dorpje in Alabama een prima oplossing kunnen zijn. Racisme is uit den boze en kan en mag niet meer leven in deze tijd, ik hoop dat er mensen zijn die deze mening delen en nogmaals ik ben niet tegen het Sinterklaasfeest. Immers ben ik zelf ook klein geweest en heb ik dit feest zeer enthousiast meegeleefd, echter was ik mij niet bewust van de bepaalde racistische kenmerken die het feest met zich meedraagt. Hopelijk kan mijn mening die met argumenten en bewijsmateriaal  onderbouwd is serieus genomen worden. Hopelijk kan Nederland gezamenlijk een compromis sluiten die tot een oplossing leidt. Hieronder de verschillende rapportages, het debat en de programma’s die ik heb bekeken, die de aanleiding hebben gevormd tot het schrijven van deze blog.

Met vriendelijke groet,

Nuel Weinchard

About NLGW

22 years Communication Student Love football - Anime The Netherlands
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

